Bila Agama Diperkotak-katikan



Isu agama ni banyak dah menjadi perbulan dan tajuk hangat bukan saja sekarang. tapi daripada zaman dulu lagi. Aku terpanggil untuk meluahkan dan mengajak orang ramai dan anda untuk membetulkan walaupun tak banyak, sedikit pun cukup tentang isu agama. Topik yang berat juga sebenarnya. Aku cerita ni pun sebab aku rasa bertanggungjawab untuk sebarkan untuk pedoman pada diri sendiri dan pada generasi masa depan. Semuanya bermula apabila aku nampak gambar ni.

Mereka ini tak hormat dan tak fikir orang lain ker?









Kepada yang pernah membaca, pasti tersenyum, kepada yang bersetuju turut akan tersenyum. Bagi yang marah, teruskan kemarahan anda pada mereka yang tersenarai itu. 

Sebaiknya, jika menilai tentang agama ni, kalau belum lagi hafal al-quran tu, baik duduk diam saja. Jangan melampau sangat menghina agama sesuka hati tanpa mendalami ilmu itu. Kalau bertanya, tanyalah pada mereka yang arif / pakar dalam ilmu tu. Tapi kalau bertanya sesama mereka yang was², yang buat² tahu, memang la jawapan dia akan lari dari hakikatnya.

Mereka ini juga seperti tidak percaya pada wujudnya Yang Maha Pencipta (Allah Taala), Allah lah yang menjadikan alam ini dan segala isi²nya. Kepada yang tidak pernah mengkaji dan mendalami, pasti dengan mudah mengatakan, alam ini terjadi sendiri. Moga aku harapkan insan tersenarai di atas itu dan mereka di luar sana, terbuka minda, rohani dan jasmani menerima kebenaran wujudnya Allah yang satu sebagai Maha Pencipta alam ini.

Suka aku kongsikan seorang insan yang banyak berjuang dan berdebat tentang Islam di merata tempat di seluruh dunia.Ahmed Hussein Deedat atau lebih dikenali sebagai Ahmed Deedat. Beliau banyak berdebat dengan tokoh² agama lain tentang Islam. Tapi kini beliau telah pun meninggal duni pada tahun 2005. Saksikan sebahagian debat beliau di sini.





 


Sama² kita renungkan. Harap bermanfaat. :)

Comments

Cik Mon Kiera said…
subhanallah. hmm kenape ye lantang betul mereka bercakap tentang kesahihan islam dan kewujudan tuhan. walau tak kuat iman tu baik diam aje laa takya nak mengutuk mcm tu seumpama diri perfect. wallahualam.

my entry:
http://sayebuatblogini.blogspot.com/2011/08/nampaknya-semua-datang.html
maszull said…
salam...mereka semua ni dah terpesong akidahnya kot...dunia nak akhir zaman...:)
buDak ITam said…
moga kita dijauhkan dari berperangai seperti mereka dan semoga ALLAH tetapkan iman kita semua...INSYALLAH...Amin..
pyejal said…
@Cik Mon Kiera itulah akibat banyak sgt budaya luar..asas agama pula tak kuat mana.sapa yang bersalah di sini..moga mereka mendapt hidayahNya
pyejal said…
@maszull memang skrg dunia dh akhir zaman pun.. persiapkan lah diri, untuk bekalan di akhirat kelak..
pyejal said…
@buDak ITam dosa yang tidak akan diampunkan Allah adalah mensyirikkan-Nya/menduakan-Nya.moga kita tidak tergolong dalam golongan itu, dan moga Allah memberi hidayah kepada kita semua.amiin
Anonymous said…
Jal, bagi aku budak-budak zaman skang ni imanya rapuh, mudah dikuasi dengan pelbagai elemen-elemen duniawi yang sementara, tiada pedoman hidup dan membeiarkan nafsu menguasai diri lebih dari segala-galanya.

Bila kita tidak melihat lagi Al-Quran sebagai pegangan, tika itulah Syaitan menguasai diri dan membisikkan pelbagai perkara-perkara jahat seperti yang dibincangkan "makhluk-makhluk Allah" ini di fesbuk. Sesuka hati pula dengan terang-terangan mengutuk Allah S.W.T!! Nauzubbilah....

Apapun Jal, pemikiran mereka ini sudah dibasuh dengan pelbagai elemen-elemen freethinker, atheis dan lain-lain.

Jadi apa tindakan kita untuk mengekang masalah ni?

-Faerrin-

PANDANG-pandang (www.mejakerusi.wordpress.com)
pyejal said…
@mejakerusi sungguh kesarjanaan komen kau itu, aku pun setuju dgn kau.

tindakan? pada aku la, 2 tindakan paling sesuai mengikut kemampuan kita,
1. sebarkan maklumat melalui blog, dan juga penulisan buku. itu sumber paling tajam, pantas dan tempoh masa panjang.

2. kawal dan nasihat kpd mereka kat sekeling kita directly. ahli keluarga, saudara mara, jiran, rakan sekerja. diorang ni senang dan mudah diajak berbincang.

Insya-Allah, Allah sentiasa memberi etunjuk kepada orang yang membuat kebaikan.:)
Meow Aizawa said…
mengucap pnjg bile bace komen2 fb tu..astafirullah alazim..
ape ar nk jdi ni
pyejal said…
@Meow Aizawa tau tak pe. harap diberi hidayah mereka ini..

Popular Posts